Comunicat de presa
Certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online începând de astăzi

Comunicat de Presă
Certificatul de cazier judiciar poate fi obținut online începând de astăzi, prin platformele ghișeul.ro și hub.mai.ro
Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării au operaționalizat proiectul pilot privind eliberarea certificatelor de cazier judiciar în sistem electronic. Începând de astăzi, 1 februarie, versiunea pilot a aplicației permite eliberarea certificatelor de cazier judiciar pentru persoanele fizice, de cetățenie română, care nu sunt înscrise în evidențele Sistemului Național de Evidență a Cazierului Judiciar Român – ROCRIS.
Cetățenii au la dispoziție două mecanisme de acces pentru obținerea certificatului de cazier: direct prin autentificarea în portalul hub.mai.gov.ro sau prin accesarea GHISEUL.ro, cele două platforme fiind interconectate.
“Digitalizarea fluxului de eliberare a certificatului de cazier judiciar permite cetățenilor obținerea documentului pe loc, indiferent de locația din care solicită eliberarea. Acest proiect reprezintă un pas important pentru simplificarea relației dintre Ministerul Afacerilor Interne și cetățeni, în beneficiul cetățenilor. Prin implementarea serviciului public electronic de obținere a certificatului de cazier judiciar, Guvernul României pune nevoile reale ale cetățenilor în centrul procesului de digitalizare”, a declarat ministrul Afacerilor Interne, Lucian Nicolae Bode.
Proiectul pilot va fi extins, aplicația pentru eliberarea electronică a certificatului de cazier judiciar urmând a fi disponibilă atât pentru persoanele fizice care au înscrise mențiuni în cazier, cât și pentru persoanele juridice din România, până la finalul lunii iulie 2023.
„Continuăm procesul de digitalizare a serviciilor publice și lansăm, împreună cu Autoritatea pentru Digitalizarea României și MAI, cazierul judiciar online, așa cum am promis public anterior. Practic, oferim celor aproape 2 milioane de români care merg anual la secția de poliție pentru a obține acest document posibilitatea de a îl accesa la câteva click-uri distanță. Serviciul devine disponibil 24/24, 7 zile din 7, fără a mai fi condiționat de programul de lucru cu publicul, facilitând interconectarea serviciilor instituțiilor publice. Le mulțumesc echipelor tehnice din MCID, ADR și MAI care au lucrat intens la operaționalizarea acestui serviciu, în ultimele luni, și au realizat interconectarea ghișeul.ro cu hub-ul de servicii al MAI. Le mulțumesc, de asemenea, colegilor parlamentari care au susținut și votat legea nr. 3/2023, în special deputatului George Tuță, alături de care am inițiat acest proiect legislativ adoptat și promulgat recent”, a declarat ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja.
Potrivit Legii nr. 3/ 03.01.2023, pentru completarea art. 28 din Legea nr. 290/2004, privind cazierul judiciar, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, certificatul de cazier judiciar se eliberează gratuit și în formă electronică. Certificatele de cazier judiciar eliberate în formă electronică sunt semnate cu semnătură electronică calificată și sunt asimilate înscrisurilor autentice.
Mecanismele de obținere a certificatului de cazier judiciar electronic:
prin intermediul platformei www.ghiseul.ro, pentru utilizatorii care sunt înregistrați sau doresc să se înregistreze în platformă. Solicitarea cazierului se face urmând procedura de validare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România. În urma validării, aceștia vor fi redirecționati către platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru completarea online a cererii tip.
prin platforma HUB.MAI.GOV.RO, pentru utilizatorii care nu sunt înregistrați în GHISEUL.RO sau nu dețin un card bancar emis de o instituție bancară din Romania. Solicitanții vor completa un formular disponibil în platformă, iar pentru a li se stabili cu certitudine identitatea, se vor prezenta fizic, o singură dată, la un ghișeu al MAI care oferă servicii publice.
În prima fază, certificarea identității va fi realizată prin prezentarea la unitățile de poliție care eliberează certificate de cazier, urmând ca în cursul acestui an certificarea identității să poată fi făcută la toate instituțiile MAI care oferă servicii publice (e.g.: Serviciile publice comunitare pentru eliberarea permiselor de conducere, pașapoartelor, cărților de identitate).
După validarea contului, pentru eliberarea certificatului de cazier, cetățenii vor accesa secțiunea „servicii”, vor selecta motivul solicitării dintr-o listă disponibilă, vor trimite cererea precompletată deja cu datele de stare civilă, iar sistemul va genera automat certificatul de cazier judiciar, semnat electronic. Valabilitatea certificatului emis este de 6 luni de la data eliberării.
Sistemul oferă posibilitatea de a verifica autenticitatea documentului, pe baza numărului de înregistrare a certificatului de cazier și al CNP-ului persoanei.
Prin implementarea etapizată a acestui proiect se asigură timpul necesar optimizării tehnice și funcționale a serviciului, dar și adoptarea măsurilor administrative în vederea asigurării disponibilității și suportului necesar oricăror servicii publice electronice.
Astfel, asigurarea suportului vizează, pe de o parte, componenta tehnică (echipamente, soluții tehnice) și resurse umane specializate (personal tehnic), și, pe de altă parte, asistență acordată utilizatorilor prin asigurarea de personal pentru suport permanent ce va fi disponibil telefonic, prin web sau e-mail.
Actualitate
Sancțiuni de peste 15.000 de lei aplicate de jandarmii băcăuani în acest sfârșit de săptămână

Comunicat de presă
Inspectoratul de Jandarmi Județean „Ștefan cel Mare” Bacău a asigurat, și în acest sfârșit de săptămână, desfășurarea în condiții de siguranță a evenimentelor publice și a activităților recreative desfășurate în județ. Prezența constantă a jandarmilor în spațiul public și în zonele naturale a contribuit la prevenirea faptelor antisociale și la menținerea ordinii publice, astfel încât cetățenii să se bucure în liniște de timpul liber petrecut atât în cadrul evenimentelor, cât și în natură.
În perioada analizată, jandarmii băcăuani au desfășurat misiuni zilnice de prevenire și intervenție, atât independent, cât și în colaborare cu alte structuri, având ca scop combaterea faptelor penale și contravenționale. Deși nu au fost înregistrate incidente majore, au fost constatate și sancționate numeroase abateri de la normele legale, în special în domeniul protecției mediului și al ordinii publice.
Astfel, pe parcursul acestui sfârșit de săptămână, au fost aplicate peste 25 de sancțiuni contravenționale, însumând amenzi în valoare de peste 15.000 de lei. Acestea au vizat fapte precum pescuitul ilegal, pătrunderea cu mijloace motorizate în fondul forestier și în rezervația naturală Nemira, dar și fapte ce țin de tulburarea ordinii și liniștii publice, precum adresarea de injurii și expresii jignitoare.
Acțiunile au fost organizate cu sprijinul Centrului Regional de Ecologie Bacău, în special pe linia prevenirii braconajului în habitatele piscicole naturale din dreptul localităților Sascut, Galbeni și Răcăciuni. În paralel, jandarmii au continuat campaniile de informare și prevenire „Spațiul public este al tuturor!” și „În siguranță pe munte!”, adresate atât locuitorilor, cât și turiștilor.
O atenție deosebită a fost acordată stațiunii Slănic Moldova, unde au fost intensificate măsurile preventive în zonele de agrement și în locațiile de cazare. În acest context, turiștii au fost informați cu privire la riscurile generate de prezența ursului brun și la necesitatea respectării strictă a reglementărilor legale pentru evitarea unor situații periculoase.
Pe lângă acțiunile preventive, jandarmii au intervenit la 7 incidente semnalate prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 sau direct la numărul de telefon. Aceste intervenții au vizat situații precum prezența animalelor sălbatice în zone locuite sau scandaluri.
Inspectoratul de Jandarmi Județean” Ștefan cel Mare ” Bacău mulțumește tuturor cetățenilor care au respectat măsurile legale și au colaborat pentru menținerea ordinii și siguranței publice. Reamintim că jandarmii rămân în continuare la datorie și pot fi contactați oricând pentru sprijin, fie direct, fie prin apelarea numărului unic de urgență 112.












Actualitate
Persoane cercetate într-un dosar privind infracțiuni silvice, cu un prejudiciu estimat la peste 960.000 de lei

Comunicat de presă
Polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Fondului Forestier și Piscicol al Inspectoratului de Poliție Județean Bacău, sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău, au finalizat cercetările într-un dosar penal privind comiterea unor infracțiuni silvice, săvârșite în perioada 2020 – 2022, într-un canton silvic aparținând unui ocol silvic privat din județul Bacău.
În urma activităților investigativ-operative desfășurate, polițiștii au stabilit că, în perioada menționată, din fondul forestier administrat de respectivul canton silvic ar fi fost tăiată ilegal și sustrasă o cantitate de peste 1.500 de metri cubi de masă lemnoasă, prejudiciul cauzat fiind estimat la peste 960.000 de lei.
Din probatoriul administrat a reieșit faptul că persoana responsabilă de cantonul silvic ar fi pus anual în valoare, în mod repetat, aceleași unități amenajistice, autorizând partizi forestiere în cadrul cărora există suspiciuni rezonabile că ar fi utilizat în mod abuziv dispozitivul legal de marcare, marcând arbori suplimentari față de cei autorizați, care nu erau menționați în documentele oficiale.
Ulterior, împreună cu alți doi lucrători silvici și cu participarea pădurarului titular de canton, ar fi efectuat formal verificări și recepții ale exploatărilor forestiere realizate de către doi operatori economici favorizați, întocmind procese-verbale care atestau în mod nereal inexistența tăierilor ilegale, acoperind astfel activitatea infracțională.
Totodată, pentru a crea o aparență de legalitate, pădurarul ar fi utilizat un dispozitiv artizanal metalic cu formă circulară, asemănător dispozitivului legal de marcare, împreună cu spray-uri utilizate la marcarea arborilor, pentru a marca în mod fraudulos în vederea exploatării ilegale arbori suplimentari, în afara celor autorizați. Masa lemnoasă astfel obținută era valorificată prin intermediul celor două societăți comerciale implicate, iar lemnul de foc era comercializat către diverse persoane fizice.
De asemenea, s-a stabilit că materialul lemnos era introdus în depozitele unui operator economic, acoperit scriptic prin emiterea de avize de însoțire false, generate în aplicația SUMAL 2.0, cu sprijinul altor persoane implicate în cauză. În aplicație erau încărcate fotografii realizate pe un dispozitiv electronic, simulând transporturi fictive de lemn, în realitate realizate cu autoturisme, pentru a induce în eroare sistemul electronic și a justifica stocurile scriptice.
În cauză, au fost puse în aplicare 15 mandate de percheziție domiciliară, în luna martie 2023.
Cercetările au vizat 21 de persoane, 7 cu calitatea de personal silvic. Față de 7 dintre cei în cauză, dintre care 2 lucrători silvici, a fost luată măsura reținerii pentru 24 de ore, ulterior fiind plasați sub control judiciar.
La finalul cercetărilor, polițiștii au propus trimiterea în judecată a 17 persoane (5 cu calitate de personal silvic, 3 reprezentanți ai unor societăți comerciale și 9 persoane fără calitate oficială), precum și menținerea măsurilor asigurătorii dispuse în cursul urmăririi penale asupra sumelor de bani prezente și viitoare din conturile bancare ale acestora, dar și asupra unor bunuri mobile și imobile, în valoare de peste 200.000 de euro.
Totodată, două dintre persoanele implicate, respectiv o persoană fizică și una juridică, au încheiat acorduri de recunoaștere a vinovăției cu procurorul de caz.
Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de Procedură Penală, precum și de prezumția de nevinovăție.


Actualitate
Două persoane identificate și reținute după ce ar fi comis mai multe tâlhării

Comunicat de presă
Polițiștii Biroului Investigații Criminale Bacău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău, au documentat și probat activitatea infracțională a două persoane, de 25, respectiv 26 de ani, bănuite de comiterea mai multor infracțiuni de tâlhărie.
Din cercetări a reieșit că, în perioada 01 – 07 iulie a.c., persoane necunoscute ar fi sustras, prin smulgere, bijuterii de la mai multe persoane din municipiul Bacău.
În urma activităților investigativ-operative, polițiștii au identificat un tânăr de 26 de ani din comuna Filipești și o tânără de 25 de ani din județul Neamț, bănuiți de comiterea faptelor.
Pe numele celor în cauză, polițiștii de investigații criminale au emis mandate de aducere. Aceștia au fost depistați la data de 08 iulie a.c., de polițiștii Postului de Poliție Transporturi Feroviare Piatra Neamț și conduși la sediul poliției pentru audieri.
De asemenea, polițiștii au descoperit și ridicat, în vederea returnării proprietarilor, o parte dintre bijuteriile sustrase.
După administrarea probatoriului, față de cei doi tineri a fost luată măsura reținerii pentru 24 de ore, aceștia fiind introduși în arestul I.P.J. Bacău.
La data de 09 iulie a.c., aceștia au fost prezentați instanței de judecată, care a dispus arestarea preventivă pentru 30 de zile.
La activități au participat și polițiști din cadrul Posturilor de Poliție Transporturi Feroviare Bacău și Piatra Neamț.
Cercetările sunt continuate.

